Renginys po:

  • 00 D.
  • 00 VAL.
  • 00 MIN.
  • 00 SEK.
+

4 alaus mitai arba kodėl nebesirenku vynelio (4 dalis)

Categories: Alus,Naujienos

Jeigu norite pradėti skaityti nuo pradžių, čia rasite pirmąją, antrąją ir trečiąją straipsnio dalis.

Dažniausiai labai nemėgstu rašyti paskutinių dalių – net ir mokantis, galėdavau parašyti ilgiausius darbus, tačiau apibendrinimą nuolat atidėliodavau savaitėmis, ir tik valios dėka, matyt, pabaigdavau, ką pradėjusi. Man patikdavo apmąstyti idėjas, nustumti jas šalin ir vėliau vėl ištraukti į paviršių, kad būtų galima paversti dar geresnės, dar labiau patobulintomis. Esu iš tų, kurie nemėgsta ribų, nemėgstu to paskutinio taško, kai tau pasako viskas, ir galėčiau ką nors tobulinti iki begalybės. Savotiškas prakeikimas. Tad paskutinį skirsnį šioje trumpoje alaus ir savęs atradimo istorijoje skyriau mitui, kuris, man atrodo, yra vienas įdomiausių reiškinių kultūroje – tam, kad alų gerti yra visai neskoninga, arba kitaip sakant jį priklauso gerti tik tam tikros socialinės klasės ar statuso atstovams. Pati taip negalvoju, kaip jau ne kartą minėjau, nelabai mėgstu bet kokius teiginius ar taisykles, kurie riboja tavo pasirinkimą ir yra apibrėžti tuo debesėliu su prierašu o ką žmonės pasakys. Atvirai pasakius, ir šiuos straipsnius pradėjau rašyti žinodama, kad sulauksiu visokio pobūdžio komentarų, bet laimė, kad tai ką sako žmonės mane jaudina mažiausiai, labiau gąsdina, kad nubrėžus tam tikrą ribą, gyvenime kažką potencialiai prarasiu. Taigi  per daug nenukrypstant nuo temos, judame link finalo…

Alkoholiniai gėrimai ir žinutės

Visų pirma, niekam ne paslaptis, kad alkoholiniai gėrimai yra dažna susibūrimų, pasisėdėjimų, penktadienio atsipalaidavimų dalis. Savaitgaliais ar po darbų užsukame į barą šnektelėti su kolegomis, susitikti su draugais, o ir tie, kurie lieka namuose pakelia vieną kitą taurę prie vakarienės stalo, žiūrėdami mėgstamą serialą. Bendrai, alkoholio vartojimas, o ypatingai jo vartojimas viešumoje yra socialinės žinutės siuntimas. Pasaulyje beveik nėra socialiai neutralių gėrimų – visi jie vienoje ar kitoje aplinkoje, kultūroje, ką nors pasako apie juos vartojantį asmenį ir, ko gero, kiekvienas galime teigti, kad būna situacijų, kai mūsų gėrimų pasirinkimas neturi nieko bendro su asmeniniu skoniu. Įsivaizduokite situaciją: su verslo partneriais susitinkate bare ar restorane aptarti paskutinių sandorio detalių,  greičiausiai būsite konformistas, ir rinksitės gėrimą, kuris bus toks pats ar bent jau panašus į klientų. Tikiuosi nieko neįžeisiu, kai pasakysiu, kad tai ir savotiška pataikavimo forma. Tos pačios taisyklės galioja ir draugų rate, pasimatymuose, o ypatingai pirmi pasimatymai, kurių metu pirmas įspūdis yra labai svarbus, suformuoja tam tikrą spaudimą renkantis gėrimus parodyti save – tai pasako, kas esame, kokias vertybes atstovaujame, kur stovime kultūriniu ir socialiniu aspektais. Ir ne, tai nėra nerašyta taisyklė, kuri galioja visais atvejais: kiekvienas žmogus yra individualus, ir jo pasirinkimai yra nulemti daugybės veiksnių. Vis dėlto, gėrimas turi savus kultūrinius dėsnius ir savybes, suformuotas tiek istorinių įvykių, tiek tradicijų, nulemtas vietos papročių ir klimato.

Pasirinkimai ir pasakos

Socialinių problemų tyrimo centre (Social Issues Research Centre), Oksforde, buvo atliktas tyrimas apie socialinius ir kultūrinius alkoholio vartojimo aspektus bei buvo apibendrinta, kad:

  1. Alkoholio vartojimas yra nulemtas papročių.
  2. Gėrimai komunikuoja socialinį statusą.
  3. Tam tikro gėrimo vartojimas leidžia save priskirti į grupes.
  4. Alkoholiniai gėrimai yra diversifikuojami pagal lytis.

Apžvelkime pirmąjį aspektą – kokį gėrimą dažniausiai renkatės ką nors švęsdami? Dalis tikrai pagalvojote, kad šampaną. O ko paklaustumėte pamatę taures šio putojančio gėrimo savo draugų rankose – kokią progą švenčia? Būtent – šis gėrimas yra apibrėžtas papročio vartoti jį tik specialiomis progomis. Žinoma, yra šampano mėgėjų ir entuziastų, kurie mėgausis šiuo gėrimu, nepaisant tradicijos, tačiau toks yra pirminis šampano simbolis. O štai JAV atliktos apklausos rezultatai rodo, kad vynas amerikiečių yra laikomas kaip tinkamas gėrimas vakarienės metu, vynas ir stipresni gėrimai parenkami šventėms, o alus yra paprastesnėms, laid-back progoms. Šalyse, kur gėrimo kultūra yra ypatingai išreikšta, pvz.: Prancūzijoje, galioja ir tam tikros alkoholio vartojimo taisyklės (aperityvas patiekiamas prieš vakarienę, baltas vynas yra geriamas prieš raudoną, brendis patiekiamas tik po valgio), kurių pažeidimas yra vertinamas kaip rimtas faux pas ir rodo, arba asmeninio skonio neturėjimą, arba neišmanymą.

Ir šioje vietoje puikiai tinka aptarti, ką alkoholis sako apie mūsų socialinį statusą. Štai, pavyzdžiui, kaimyninėje Lenkijoje vynas laikomas kaip aukštesnę socialinę padėtį turinčių, viduriniosios klasės atstovų gėrimas, o stiprieji gėrimai ir alus, priskiriami dirbančiajai klasei. Ko gero, labai neprašaučiau, jeigu pasakyčiau, kad tokio tyrimo rezultatai, būtų gana panašūs ir Lietuvoje, nors situacija pamažu pradeda keistis. Iš dalies toks suvokimas buvo lemtas ir istorinių aplinkybių, ir šiuo metu vyraujančios situacijos: dauguma vyresniosios kartos darbininkų klasės atstovų savo dienas švenčia degtinėje ar pigiame aluje, todėl norėdami save disocijuoti nuo šios grupės, tokių gėrimų greičiausiai nesirinksime. Nepriekaištingos reputacijos restorane taip pat, išvysite įspūdingą vynų sąrašą, o štai su alumi bus jau šiek tiek sunkiau. Būtent vienos ar kitos grupės vartojimas ir tai, kokioje aplinkoje esame, kaip augome, brendome ir kam norime priklausyti, – visai tai ir lemia mūsų pasirinkimą.

Priklausymas grupei, tai ne tik socialinis statusas – tai gali būti ir subkultūra, ir tautybė, ir daugelis kitų aspektų, štai pavyzdžiui, airiai ir Guiness‘as yra neatskiriama kombinacija, kaip kad ir škotai bei viskis ar meksikiečiai ir tekila. Labai įdomu yra tai, kad atliktame tyrime teigiama, jog Europoje aukštesnį išsilavinimą turintys individai yra linkę nepaisyti šių taisyklių ir išbandyti naujas gėrimų rūšis, o štai kiti yra visiškai patenkinti status quo, naujomis patirtimis jų nesuviliosi. Kitas įdomus teiginys – gėrimų skirstymas į tinkamus gerti vyrams ir moterims yra paplitęs daugiau mažiau visose kultūrose. Bendrai, moterys, o ypatingai girtos moterys, visuomenės yra vertinamos ypač neigiamai, bet girtas vyras dažnai yra tik per daug atsipalaidavęs ar truputį padauginęs (žinoma, čia nekalbu apie alkoholizmu sergančius asmenis). Daugiau apie šį vyriškų/moteriškų gėrimų skirstymą kalbėjau pirmojoje dalyje, bet teko skaityti gana komišką nutikimą, kai vienas škotas, pagautas girtas už vairo, užsispyręs tvirtino, kad visai nėra išgėręs, tik romo kokteilį su koka kola ir yra blaivus, mat, šalyje paplitęs įsitikinimas, jog moteriški gėrimai, t.y. pagal jų supratimą saldūs ir silpnesni, apskritai nėra alkoholis. Taigi tai yra puikus pavyzdys, kad mūsų suvokimą, apie tai, kas, kam ir kada tinkama gerti lemia ir aplinka, ir papročiai, ir asmeniniai įsitikinimai.

Alaus kultūra kultūroje

Pats alus, nors turintis gilias ir senas tradicijas, įvairių šalių yra vertinamas skirtingai – elementarus pavyzdys, alus Belgijoje ir alus Prancūzijoje, kai vienoje šį gėrimą priimtina gerti bemaž kiekviena proga, kitoje, tai nebūtų tinkamas pasirinkimas, norint parodyti savo išmanymą, sudaryti palankiam įspūdžiui. Vis dėlto, craft alaus kultūra, kuri būtent ir yra suvokiama kaip kultūra gali tokius įsitikinimus pakeisti. Manau, kad alus visuomenėje, o ypatingai Lietuvoje, per ilgai buvo įsitvirtinęs kaip tradicinis, vieną skonį turintis gėrimas, kuris visuomet egzistavo, tačiau dėl vartojimo tradicijų, lėtesnio kitų kultūrų papročių sklidimo, stovėjo daugmaž šešėlyje. Alus buvo tiesiog alus – pilamas į bokalą ir tuo viskas pasakyta. Niekas, išskyrus specialistus ir entuziastus per daug nesidomėjo, kaip ir iš ko jis gaminamas, o štai craft alus atpūtė visai kitus vėjus. Nes tapo netradicinis, ypatingas, ir privertė mus atsukti savo galvas atgal ir paskaityti, kas rašoma ant etiketės, pasidomėti, kuo eliai skiriasi nuo lagerių, ir apskritai, kas yra alaus stilius. Nes craft alus yra skirtas gerti, o ne prisigerti, nejaučiant skonio. Nes jo niekas negeria tik iš bokalo – kiekvienas stilius turi savo patiekimo taisykles, kurios apima ir taurės formą, ir temperatūrą, ir nusistovėjimo laiką ir dar daugybę smulkmenų. Taip pat į akiratį įžygiavo ir ekspertai someljė, kuriuos anksčiau asocijavome daugiau su vyno kultūra. Alus tapo vertas vertinti – ir taip tikriausiai dauguma Jūsų mintyse rėkia, kad jis visada buvo vertas vertinti ir su tuo aš tikrai nesiginčiju, bet plačiosios publikos akyse, ši kultūra dar tik skinasi kelią, ir reikės ne vienų, ir ne dvejų metų, kad panašius atradimus savo gėrimų repertuare padarytų ir kiti vynelio mėgėjai. Ir taip, galima teigti, kad tai mada, ir kad mados praeina, bet čia jau kokybės, patirties ir laiko klausimas, – ar craft alus sukurs savo kultūrą Lietuvoje, ar jis bus vertinamas, priklausys nuo kiekvieno individualios patirties, nuo to barmeno, kuris sugebės papasakoti ir suintriguoti, nuo pasiūlos, nuo asmeninio pasiryžimo domėtis ir sužinoti daugiau. Alų gerti tampa skoninga, o kaip bus paskui.. Galbūt atsiras autoritetas, kurio grupei norėsite priklausyti ir Jūs, gal tai paskatins Jus pasidomėti, gal vieną kartą tas vynas atsibos ir surizikuosite, o po to norėsite išmokti ir daugiau. Žinovus raginčiau – pagalvokite, nuo ko pradėjote patys, ir padėkite kitiems žengti tuos kūdikių žingsnelius platesnio suvokimo link. Ko gero, vienas iš nemaloniausių dalykų šioje perspektyvoje yra uždaras ekspertų ratas, tas būrelis, kuris atstumia bet kokį bandymą nors ir trumpam prisigerti žinojimo iš šalies, taip žlugdydami potencialią edukaciją, o po to dar girdi, kad kažkaip tų žmonių mažai susirinko. Arba dažnai iš šono kas nors paantrina, kas būtų, jei visi būtų ekspertai, na, aš galiu nuraminti, yra būriai smalsių žmonių, kurie visai nenori būti ekspertais, o tiesiog sužinoti, išmokti ir patirti daugiau, ir jeigu skirsite tokiems neišmanėliams, kaip aš, nors 10 min. savo laiko ir kantrybės aiškindami, kuo vienas Jūsų alus skiriasi nuo kito, taip pradėsite statyti pamatus tradicijoms ateityje.

Facebook Komentarai

Related Post

Parašykite komentarą